آموزش جامع نگارش مقاله نویسی
همواره انسان ها سعی کرده اند تا بتوانند از طریق تبادل نظر و اطلاعات احتیاج های خود را از طریق روش های متعدد بر آورده کند. تبادل اطلاعات از طریق روش های متعدد مانند دیداری، شنیداری و همچنین نوشتاری صورت می گیرد. مقاله نوشتن در حوزه علمیه خواهران جز به یکی از شایعترین روش های نوشتاری می باشد. موسسه ترسیم دانش سعی دارد با استفاده از این مقاله به دانشجویان آموزش نگارش مقاله و مقاله نویسی را ارائه دهد.
شیوه مقاله نویسی در حوزه علمیه
یکی از پر اهمیت ترین شیوه های منتقل کردن اطلاعات تدوین و منتشر مقاله علمی محسوب می شود. انجام مقاله به منظور ایجاد سند علمی و مهارت علمی نویسنده صورت می گیرد. مقاله نوشتن برای تحقیق و پژوهش دارای مراحل متعددی می باشد که می توان به موارد زیر اشاره داشت:
۱. یافتن مسئله و طرح پژوهش
۲. اجرای پژوهش: جمع آوری اطلاعات، بررسی و ارزیابی، نتیجه گیری
۳. جمع آوری کردن گوساله به شکل کتها یا مقاله علمی
اجزای تشکیل دهنده روش مقاله نویسی و تحقیق
۱. عنوان صفحه مقاله علمی مانند: نوشتن اسم الله، نام بردن دانشگاه، موضوع انجام مقاله، نام بردن استادان راهنما، ذکر کردن نام محققان، سال تدوین و فصل در آن نوشته شود.
۲. خلاصه نویسی برای انجام مقاله
۳. استفاده از کلید واژه ها
۴. نوشتن مقدمه
۵. به کارگیری متن اصلی و ساختار مقاله
۶. نتیجه گیری برای مقاله نوشتن
۷. پیشنهادات و انتقادات
۸. ذکر منابع برای مقاله نویسی از پایان نامه
1.عنوان صفحه مقاله علمی
عنوان پخته و صحیح مهارت علمی نویسنده را نشان می دهد اما برعکس آن عنوان نامطلوب ارزش و اهمیت مقاله نویسی را کاهش می دهد. استفاده از عنوان برای نظارت داشتن به موضوع پژوهش و سوالات اصلی می باشد و علاوه بر آن کلمات کلیدی را پوشش می دهد. بنابراین یک عنوان مطلوب باید واضح و گویا باشد و باید میان سه تا هشت کلمه نوشته شود. عنوان نباید از محتوای مقاله یا از روی تعصب مورد انتخاب قرار گیرد.
زمان انتخاب عنوان مقاله نویسی می توانند در حین انجام کار یا بعد از اتمام کار صورت گیرد و تا آخرین لحظه امکان تعویض وجود داشته باشد.
۲. خلاصه نویسی برای انجام مقاله
در خلاصه نویسی برای انجام مقاله با بهره گیری از کلمات متن باید میان ۱۵۱ تا ۲۱۱ کلمه استفاده شود. خلاصه نویسی با کیفیت و جامع شامل تحقیقی می باشد که هدف ها، سوالات، شیوه ها و اطلاعات تحقیق را در اختیار خواننده قرار می دهد و مخاطب را تشویق به مطالعه آن می کند. اجزای تشکیل دهنده مقاله نویسی شامل علت های نگارش، بازگو کردن مشکلاتی می باشد که در انجام مقاله مورد اهمیت واقع می شود و باورهای متعدد و شواهد کافی مورد ارزیابی قرار می گیرد و نتایج علمی کسب شده را مطرح می کند.
صدمه های خلاصه نویسی در شیوه مقاله نویسی علمی
۱. تغییر دادن خلاصه نویسی به فهرست: خلاصه نویسی به منظور مرور مبحث های پژوهش نمی باشد پس دانشجو نباید آن را با فهرست مطالب اشتباه بگیرد.
۲. تغییر دادن خلاصه نویسی به طرح موضوع و مسئله: بعضی از اشخاص در خلاصه نویسی به توضیح و شرح موضوع و مسئله پایان نامه می پردازند که این کار کاملاً غلط است. البته بازگو کردن مسائل جزو مبحثهای خلاصه نویسی می باشد ولی مقدار آن با حجم خلاصه نویسی باید متناسب باشد.
۳. مراجعه به منابع: در خلاصه نویسی پرداختن به توضیح منابع برای مقاله نویسی اشتباه می باشد.
۴. به کار بردن بیان خطابی: خلاصه نویسی باید با مقاله تناسب داشته باشد در حقیقت بهره گیری از کلمات شعارگونه، عبارت های خطاب برای مقاله نویسی مطلوب نمی باشد.
۳. نحوه استفاده از کلید واژه ها برای روش مقاله نویسی علمی پژوهشی
کلید واژه ها جزو متن هایی محسوب می شود که با موضوع اصلی ارتباط دارد و باعث می شود که خواننده به محتوای اصلی تحقیق پی ببرد. در واقع کلید واژه ها جزو موضوعات جزئی از مقاله نویسی هستند که بعد از خلاصه نویسی از آن استفاده می شود. واژه کلیدی به افراد خواننده کمک می کند تا بعد از مطالعه خلاصه نویسی و آشنا شدن با فرایند پژوهش، متوجه شوند که چه موضوعاتی در این مقاله وجود دارد.
۴. نوشتن مقدمه
نوشتن مقدمه یکی از قسمت های پر اهمیت مقاله نویسی برای مطالعه خواننده به درون مقاله و حکم نشان دادن راه برای آنها محسوب میشود. وظایف مهم مقدمه برای مقاله نوشتن، توصیف و شرح موضوع، معین کردن هدف برای ارائه دادن مطالب می باشد. برای نوشتن مقدمه، موضوع پژوهش و اهداف آن از لحاظ بنیادی و کاربردی به شکل کوتاه بازگو می شود و از بیان جزئیات باید دوری کرد.
کارشناسان و داوران برای شناخت با کیفیت بودن مقاله علمی به مقدمه و نتیجه گیری آن اهمیت می دهد پس باید آن را صحیح و مناسب با متن مقاله بنویسید. در حقیقت یک مقدمه ایدهآل شامل: شرح و تفسیر پیشینه پژوهش، الزامات، ساختار تحقیق، مباحث گفت و گو حاکم بر فصل ها می باشد و علاوه بر آن بازگو کردن دلیل اینکه به چه علت این پژوهش ادامه گزارشهای پیشین می باشد. در آخر باید به این نکته توجه داشت که مقدمه نباید به شکل طولانی نوشته شود حداکثر دو صفحه یا یک ششم مقاله کافی می باشد.
۵. به کارگیری متن اصلی و ساختار مقاله
متن اصلی قسمت پراهمیت مقاله محسوب میشود که در آن به پرسش های پژوهش به شکل تفصیلی جواب داده می شود. بنابراین تا هنگامی که پژوهشگر مشکل خود را برطرف نکرده و یا حتی به آن نزدیک نشده نباید به نگارش آن پرداخت. متن اصلی در مقاله نوشتن باید محکم و از طریق منابع معتبر صورت گیرد و از نوشتن عباراتی که در آن شک و تردید وجود دارد جلوگیری کنید.
برای مشخص کردن عنوان داخلی مقاله نویسی می توان از طریق پرسش های فرعی اقدام کرد و با استفاده از عناوین داخلی می توان جواب پرسش های فرعی را داد. حجم و اندازه مقاله نوشتن بستگی به نوع مجله و سفارش آن دارد ولی ایده آل ترین مقاله نویسی نوشتاری می باشد که دارای کلمات کم و بیشترین محتوا را تولید کند و علاوه بر آن به برطرف کردن مسائل بپردازد.
۶. نتیجه گیری برای مقاله نویسی
در بخش نتیجه گیری به شرح کوتاه و مفیدی از اطلاعات کسب شده می پردازد. در واقع باید معین شود که مقاله به برطرف کردن مسائل چگونه کمک کرده است.
۷. پیشنهادات و انتقادات
پژوهشگر در انتهای پژوهش خود می تواند پیشنهادات جدید را برای محققان دیگر ارائه کند و با مشخص کردن کلیه اطلاعاتی که به دست آورده به شکل صحیح تفسیر و از اطرافیان بخواهد که جوابگوی این احتیاج ها باشند.
۸. ذکر منابع برای مقاله نویسی از پایان نامه
معتبر بودن مقاله نوشتن به درست بودن آن بستگی دارد بنابراین فراهم کردن فهرست جامعی از منابع با رعایت اصول و قواعد در این قسمت مورد احتیاج است.
شیوه مقاله نویسی به روش APA
مجله ها برای به چاپ رساندن مقالات خود از سبک ها و روش های متعددی برای نگارش استفاده می کنند که بدون شک روشAPA جزو شایعترین سبک ها برای مقاله نویسی محسوب می شود. این سبک که در واقع علاوه بر شکل بخصوص فرمت رفرنس دهی به جزئیات تمامی متن مقاله می پردازد.
شیوه مقاله نویسیISI
برای مقاله نوشتن احتیاج به وجود معیار می باشد که از طریق دانشجویان، کارشناسان به طبقه بندی و میزان اعتبار آثار پرداخته می شود. مقاله نویسی isi موضوعات متعدد مقاله های علمی را از لحاظ اعتبار مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و خدماتی مانند نمایه سازی مجلات و اعتبار بخشیدن به مقالات را ارائه می دهد.