موسسه ترسیم دانش قصد دارد با استفاده از این مقاله دانشجویان را در رابطه با آموزش مقاله نویسی و روش های درست گردآوری اطلاعات آشنا کند و به ساختار و اجزای مقالات علمی بپردازد.
مقاله علمی نتیجه تحقیق منطقی و صحیح با تلاش یک یک نفر یا یک گروه در رابطه با یک موضوع به روز و تازه برای دست پیدا کردن به نتیجه تازه تهیه می شود. اینگونه مقالات در حقیقت گزارشی می باشد که پژوهشگر از نتایج بهدستآمده علمی و نتایج اقدامات تحقیقی خود برای محققان و علاقهمندان دیگر کسب می کند.
تهیه گزارش از نتیجه گیری مطالعات صورت گرفته جزو یکی از پر اهمیت ترین مراحل تحقیق محسوب می شود. اگر محقق نتایج بهدستآمده علمی خود را در اختیار پژوهشگران دیگر قرار ندهد تحقیق او به هر اندازه که اهمیت داشته باشد هیچ گونه کمکی به پیشرفته علمی نمی کند. به دلیل اینکه گسترش هر علمی با استفاده از ارائه و گردآوری دانش توسط فرد محقق به دست می آید.
علاوه بر اینکه محقق قبل از اقدام به تحقیق و آموزش مقاله نویسی احتیاج به ارزیابی اطلاعات علمی محققان پیش از خود را دارد تا بتوانند اطلاعات علمی خود را افزایش دهد تا سایر افراد هم باید بتوانند به اطلاعات تحقیقی خود دست پیدا کند و با بهره گیری از آن فعالیت های علمی خود را نظم دهند و برای تکمیل کردن آن تلاش کنند.
یکی از پر اهمیت ترین مسائل در آموزش مقاله نویسی کوتاه و مفید بودن، جدید بودن و کامل بودن آن می باشد. به دلیل اینکه پژوهشگر می تواند حاصل چندین سال تحقیق خود را در رابطه با یک از پایان نامه، تحقیق یا حتی یک کتاب در یک مقاله علمی بازگو کند تا سایر محققان دیگر با مطالعه آن از کلیات آن مطلع شوند و در صورت احتیاج و کسب اطلاعات بیشتر به آن پژوهش رجوع کنند.
آموزش مقاله نویسی
در حال حاضر نشریات متعددی در حوزه های مختلف علمی و تحقیقی منتشر می شوند و مقالاتی که به چاپ رسیده است که اطلاعات گوناگونی را برای سایر محققان فراهم کرده است. بنابراین الزامی می باشد که پژوهشگران با آموزش مقاله نویسی با روش های تدوین و نگارش مقالات علمی آشنایی پیدا کنند تا بتواند از طریق روش های درست به نتایج پژوهش و مطالعات خود را به شکل مقاله در اختیار سایر افراد قرار دهند. آموزش نگارش مقاله دارای قوانین و اصول بخصوصی در ابعادهای متعدد می باشد.
ملاک های پر اهمیت در محتوای آموزش نگارش مقاله
یکی از پر اهمیت ترین عوامل در آموزش نگارش مقاله محتوا و ارزش کیفی آن می باشد. مقاله باید اطلاعات پر اهمیتی را در علم بشر را فراهم کند و پیام ارزشمندی برای خواننده ارائه دهد. پس قبل از تهیه کردن مقاله پژوهشگر باید از خود سوال کند که آیا مطالب او به قدری پر اهمیت می باشد که انتشار و چاپ آن قابل توجیه باشد؟ آیا خواننده و محققین دیگر می توانند از آن استفاده کنند؟ آیا نتیجه تحقیق آنها را تحت تاثیر قرار می دهد؟ برای تهیه مقاله باید به قوانین و اصول محتوایی تحقیق اهمیت داد که آموزش مقاله نویسی و توجه به آنها پیش از تهیه مقاله می تواند کیفیت آن را افزایش دهد. مقاله نویسی دارای قواعدی می باشد که شامل موارد زیر می شود:
۱. عملکرد تفکر در آموزش مقاله نویسی
عملکرد تفکر در آموزش مقاله نویسی جهت معلوم کردن مجهول با بهره گیری از علم و دانش موجود می باشد. از مهمترین عوامل محتوایی یک تحقیق علمی این می باشد که مجهول را آشکار نمایید. هر تحقیق علمی در پی جواب دادن به پرسش های می باشد که تا به امروز مخاطبین آن را کشف نکرده اند. علاوه بر این تحقیق علمی دائماً با طرح یک یا چندین پرسش شروع میشود که پژوهشگر باید به آن جواب دهد.
۲. منطقی بودن آموزش مقاله نویسی
منطقی بودن آموزش مقاله نویسی، راه و شیوه صحیح تفکر و نحوه استدلال را به دانشجویان می آموزد. همچنین یک ابزار پر اهمیت در یک مقاله علمی محسوب می شود که پژوهشگر باید توانایی های لازم را جهت استدلال، تجزیه محتوا و نتیجه گیری داشته باشد. خصوصیات منطقی در یک مقاله علمی که پژوهشگر باید به آن اهمیت دهد شامل: قوانین تعریف، دسته بندی استنباط های غیاثی، شیوه های متعدد نمونه برداری می باشد.
۳. نظم و سازماندهی مطالب در آموزش مقاله نویسی
نظم و سازماندهی مطالب در آموزش مقاله نویسی با یکدیگر و همینطور تناسب داشتن آنها با عنوان مقاله و ارتباط فرعی با یکدیگر جزو عواملی می باشد که به پژوهش نظم و انسجام می بخشد. بنابراین پژوهشگر باید عنوان های فرعی خود را با منطق درست از یکدیگر جدا کند و رابطه میان قسمت ها و بخش ها را معین کند.
۴. تراکمی بودن مطالب
به دلیل اینکه هدف محقق پاسخگویی به پرسشهایی می باشد که از نظر پژوهشگر جواب درست و منطقی برای آن موجود نبوده است، هر تحقیق علمی باید از یک طرف به کشف علم و دانش به روز و از طرفی دیگر برای تکمیل علم و دانش انجام شود. پس هدف اصلی در آموزش مقاله نویسی تکرار عبارت های متعدد نمی باشد بلکه کشف علم بشری می باشد.
۵. متناسب بودن موضوع با احتیاج های جامعه علمی
هر تحقیق علمی باید احتیاج های جامعه علمی را مد نظر قرار دهد و در صدد برطرف کردن مشکلات آن برآید. پس سعی کنید از طرح موضوعاتی که در اولویت پژوهش نمی باشند و جامعه به آن احتیاج ندارد خودداری کنید.
۶. خلاقیت در آموزش نگارش مقاله
آموزش نگارش مقاله یک امر ضروری در مقاله می باشد به دلیل اینکه هر پژوهش علمی هنگامی می توان سطح دانش را ارتقا داد که از لحاظ خلاقیت موفق و برای جامعه موثر باشد. مقالاتی که تنها به گردآوری مطالب می پردازند نمی توانند در دانش بشری سهم بسزایی داشته باشد.
۷. شرح مطالب در آموزش نگارش مقاله در حد ضرورت
شرح مطالب در آموزش نگارش مقاله باید در حد ضرورت صورت گیرد بدین معنا که از حاشیه و زیاد گویی بپرهیزد. علاوه بر اینکه خلاصهنویسی نباید در حدی باشد که ابهام ایجاد کند پژوهشگر باید به حدی این مطالب را شرح دهد که هدف او برای خواننده واضح و روشن باشد.
۸. تناسب داشتن مطالب در آموزش نگارش مقاله با نظریه ها
تناسب داشتن مطالب در آموزش نگارش مقاله با نظریه ها جزو یکی از قوانین بخصوص در مقاله محسوب می شود. اطلاعات کسب شده در پژوهش های توصیفی نباید با قوانین و همینطور اصول کلی آن رشته تحصیلی تناقض داشته باشد.
۹. پرهیز از کلی گویی در آموزش نگارش مقاله
پرهیز از کلی گویی در آموزش نگارش مقاله یکی از اصول های پر اهمیت به حساب میآید. به دلیل اینکه هدف اصلی محقق شرح دادن یکی از قوانین پر اهمیت نظریه ها می باشد. بنابراین پژوهشگر باید مباحث علمی را به صورت روشن و واضح برای اطرافیان شرح دهد و از کلی گویی دوری کند.
۱۰. تهیه گزارش روش شناسی پژوهش
پژوهش عملکردی می باشد که می توان به وسیله آن در رابطه با آن به جستجو و بررسی پرداخت و شناخت لازم را از آن به دست آورد. این عملکرد نحوه جمع آوری شواهد را روش شناسی می گویند. این پرسش که به چه صورت باید اطلاعات جمع آوری شوند و مورد تغییر و تحول قرار گیرند به شکلی که ابهام آن کاهش پیدا کند؟ عوامل پر اهمیت در پژوهش میدانی این می باشد که دانشجویان با جمع آوری صحیح اطلاعات از طریق آموزش نگارش مقاله این ابهامات را برطرف کنند.
روش و ساختار آموزش نگارش مقاله علمی
جهت نوشتن مقاله باید با روش و ساختار آموزش نگارش مقاله علمی آشنایی پیدا کرد. دانشجویان می توانند با استفاده از کارشناسان و مشاوران موسسه ترسیم به دانش با اصول و قواعد نگارش مقاله آشنایی پیدا کنند.