آموزش جامع فصل چهار پایان نامه ارشد
در فصل چهارم پایان نامه محقق اطلاعات خود را گردآوری می کند و آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و با بررسی دادههای خام به آنها معنی می دهد. فصل چهارم پایان نامه جزو یکی از بخش هایی می باشد که از طریق داوران هنگام دفاعیه مورد ارزیابی و نقد واقع می شود.
محقق در این قسمت فقط به بررسی و ارزیابی نتیجه پایان نامه می پردازد و به هیچ عنوان به توضیح و شرح نتایج اکتفا نکند. به دلیل اینکه تفسیر و توضیح نتایج متعلق به فصل پنجم پایان نامه می باشد. هدف اصلی در فصل چهارم پایان نامه، جواب سوالات و فرضیه های بیان شده در فصل اول می باشد بنابراین کلیه اطلاعات یافته شده در این فصل باید با فرضیه های تحقیق ارتباط داشته باشد.
در این فصل اطلاعات نباید به صورت خام و جزئی فراهم شود بلکه نتایج باید با فرضیه ها ارتباط داشته باشد و به شکل کیفی یا کمی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. طبق موضوع و شیوه تحقیق، روش بررسی و ارزیابی اطلاعات کاملاً متفاوت می باشد ولی شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها به دو دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر می شود:
۱. بررسی و ارزیابی کیفی برای انجام پایان نامه
در این شیوه تحقیق بعد از مطرح شدن موضوع تحقیق و فراهم کردن فرضیه های تحقیق اسناد و مدارک به شکل صحیح گردآوری میشود و طبق روش ذهنی مورد بررسی و ارزیابی واقع می شود. یعنی برای شرح مطالب از طریق عقل و شیوه های ذهنی باید بهره گیری شود.
۲. بررسی و ارزیابی کمی برای انجام پایان نامه
در این شیوه اطلاعات گردآوری شده به کمیت تبدیل خواهند شد و به شکل شمارش و عدد در خواهد آمد. بنابراین محقق اطلاعات عددی را از طریق شیوههای تحلیل آماری مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.
در بررسی و ارزیابی کمی نتیجه گیری در ارتباط با فرضیه ها باید به شکل جدول و نمودار و نتیجه تحلیل آماری فراهم شود. البته باید به این نکته توجه داشت که جدول ها و نمودارها باید مکمل مطلب گزارش شده باشند و هر کدام از جدول ها شماره گذاری شوند تا خواننده بتواند با موضوع مورد نظر دانشجو از طریقجدول یا نمودار آشنایی پیدا کند. در این قسمت دانشجو به هیچ عنوان نباید فرمول آماری را ارائه بدهد فقط نتیجهی تحلیل آماری را باید فراهم کند.
بررسی و ارزیابی فصل ۴ پایان نامه
نگارش و بررسی فصل چهارم پایان نامه به مهارت، تجربه، آشنایی با شیوههای تحلیل آماری و استفاده از نرم افزارهای آماری می باشد. پس برای ارائه پایان نامه باکیفیت ایدهآلترین کار بهره گیری از مشاوران تحلیل آماری با تجربه می باشد.
موسسه ترسیم دانش با دارا بودن بیش از ۱۰ سال سابقه کاری و کارشناسان با تجربه خدمات آموزشی و مشاوره ای را در رابطه با تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای متعدد به شکل آنلاین یا حضوری برای دانشجویان فراهم کرده است.
نحوه توضیح و شرح اطلاعات در فصل ۴ پایان نامه
در این قسمت از فصل چهارم پایان نامه پژوهشگر باید از طریق جدول های مطلوب به معرفی خصوصیات موضوع مورد نظر خود بپردازد و شرح کوتاهی در رابطه با هر کدام از جدول ها را فراهم کند. در فصل سوم پایاننامه پژوهشگر به فراهم کردن پرسشنامه یا سایر شیوه های دیگر برای جمع آوری اطلاعات می پردازد که حالا باید طبق خصوصیات فردی اشخاص پاسخ دهنده به پرسشنامه این قسمت از فصل چهار پایان نامه را فراهم کند.
این خصوصیات میتواند در رابطه با تحصیلات، سابقه کاری افراد، وضعیت تاهل و این گونه موارد باشد که می توان از طریق گردآوری اطلاعات به نمودارها یا تحلیل آماری پرداخت و در فصل چهارم پایان نامه به کار برد.
اهمیت چگونگی نگارش فصل چهار پایان نامه
رویکرد پژوهشگر در فصل چهارم پایان نامه بسیار اهمیت دارد به دلیل اینکه مشخص کننده موفقیت یا عدم موفقیت دانشجو در انجام کار پژوهشی می باشد. علاوه بر این در این فصل دانشجو می تواند ادعای خود را در ارتباط با موضوع پایان نامه به اثبات برساند. البته باید به این نکته توجه داشت که بررسی و ارزیابی اطلاعات کار دشواری می باشد و احتیاج به مهارت، توانایی و خلاقیت پژوهشگر دارد تا بتواند اطلاعات خود را از طریق دیدگاه درست و علمی برای داوران توضیح دهد.
روش صحیح ارائه فصل چهارم پایان نامه
فصل چهارم پایان نامه دارای سه قسمت اصلی می باشد که برای انجام پایان نامه حائز اهمیت می باشد که این بخش ها شامل موارد زیر می شود:
قسمت اول: نوشتن مقدمه
در قسمت مقدمه دانشجو باید برای خواننده هدف های تحقیق خود را بازگو کند و همینطور توضیح دهد که چه فعالیتی را در فصل 4 ام پایان نامه انجام می دهند و از این به بعد چه فعالیت هایی را انجام خواهند داد. البته باید به این نکته توجه داشت که توصیف و شرح این قسمت بیشتر از یک پاراگراف نشود.
قسمت دوم: شرح، بررسی و ارزیابی اطلاعات در فصل 4 پایان نامه
اطلاعات اولیه در تحقیق به تنهایی بدون معنا می باشد و برای آن که توصیف بشوند باید تغییراتی را در آنها ایجاد کرد.
قسمت سوم: نحوه آزمون فرضیات یا طراحی پرسش ها در فصل چهارم پایان نامه
اکثر اشخاص این قسمت از پایان نامه را پر اهمیت ترین قسمت در فصل چهارم پایان نامه میدانند به دلیل اینکه پژوهشگر باید با استفاده از آزمونهای مطلوب اقدام به بررسی و ارزیابی اطلاعات کسب شده بپردازد و نتایج آن را شرح دهد. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات احتیاج به ابزارهای تحلیل آماری و نرم افزارهایی مانند SPSS می باشد.
در رابطه با آزمون فرضیات پژوهش، معولا پژوهشگر فرضیه صفر و یک را مد نظر قرار می دهد. بدین صورت که پس از بررسی و ارزیابی اطلاعات از طریق نرم افزار و از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون باید به خروجی نرم افزار توجه کند. اگر این مقدار از ۰/۰۵ کمتر باشد در این صورت فرض صفر رد می شود و فرض یک مورد تایید قرار می گیرد. بدین معنا که اگر یک جواب مثبت باشد در این صورت نتیجه آزمون هم مثبت می باشد.
اما اگر این عدد بزرگتر از ۰/۰۵ باشد یعنی فرضیه قابل قبول نیست و جواب آزمون منفی می باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که در علم انسانی پژوهشگر به هیچ عنوان فرضیه را ثابت نمیکند بلکه فرضیه را مورد تایید یا رد قرار میدهد. به دلیل اینکه فرضیه امکان دارد در یک جامعه مورد تایید واقع شود و همچنین بر عکس آن در سایر جوامع دیگر رد بشود.
پس بهرهگیری از کلمه اثبات در این قسمت غلط است و تنها به رد یا تایید آن باید توجه شود. بررسی و ارزیابی آزمون های بهره گیری شده و نحوه فرضیات با یکدیگر تفاوت دارند. پس قسمت فصل 4 ام پایان نامه جزو پر چالش ترین قسمت نسبت به سایر قسمت ها می باشد. در نتیجه دانشجویان میتوانند از اشخاص متخصص در این رابطه بخصوص در بررسی و ارزیابی، تحلیل آماری از مشاوران بهره گیری کنند تا بتوانند با استفاده از تجربیات آنها ایدهآلترین پایان نامه را ارائه دهد.
ارزیابی شرایط متغیرها در فصل چهارم پایان نامه
ارزیابی شرایط متغیر ها در فصل 4 پایان نامه جزو یکی دیگر از تجزیه و تحلیل ها برای انجام پایان نامه می باشد. به طور مثال فرض کنید پژوهشگر در رابطه با تعهد بعضی از نهاد ها به گردآوری داده ها می پردازد که میتواند به ارزیابی ارتباط میان رضایت شغلی و تعهد آن نهادها بپردازد. پس پرسشنامهای را در این رابطه فراهم میکند که نتیجه آن علاوه بر آنکه با تعهد اشخاص در این سازمان ها ارتباط دارد بلکه نمایانگر رضایت شغلی آنها می باشد.